Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Richter, Simon |
---|---|
Titel | Duell an der Havel: Fritz von Unruh's depiction of eighteenth-century Prussian-American relations. |
Quelle | Aus: Zumhof, Tim (Hrsg.); Johnson, Nicholas K. (Hrsg.): Show, don't tell. Education and historical representations on stage and screen in Germany and the USA. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt (2020) S. 49-62
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Reihe | Studien zur Deutsch-Amerikanischen Bildungsgeschichte / Studies in German-American Educational History |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-7815-2397-5; 978-3-7815-5828-1 |
DOI | 10.35468/5828_04 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-205108 |
Schlagwörter | Historische Pädagogik; Historische Bildungsforschung; Bildungsgeschichte; Beeinflussung; Medien; Mediengeschichte; Medienpädagogik; Unterhaltungsliteratur; Informelles Lernen; Didaktik; Drama; Literatur; Geschichte (Histor); Geschichtsbewusstsein; Geschichtsbild; Geschichtsdarstellung; Geschichtskultur; Geschichtsvermittlung; Historisches Denken; Zeitgeschichte; Expressionismus; Amerikabild; Internationale Beziehungen; Schauspiel; Theater; Theaterstück; 20. Jahrhundert; Darstellung; Deutschland; USA |
Abstract | In his play Duell an der Havel (1954), the German playwright Fritz von Unruh took the liberty to imagine a fictional encounter between historic figures like Frederick the Great of Prussia and President George Washington. In his play, Unruh attempts a difficult mediation between opposing models of Enlightenment governance and the opposition of freedom and duty. Although historic events in Unruh's play are completely invented and staged, the author argues that the play holds up as a way of thinking about the complex history of the transatlantic relationship between Germany and the United States, from Washington and Fredrick the Great to Trump and Merkel. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |