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Autor/inn/enKern, Friederike; Stövesand, Björn
TitelProfessionalisierung im Fach: Rekonstruktion von Prozessen forschenden Lernens in der fachdidaktischen Lehramtsausbildung.
Editorial zu Themenheft 2 der HLZ.
Paralleltitel: Developing Professionalism in Teacher Education: Reconstructing Processes of Research-based Learning in Subject Didactics.
QuelleIn: Herausforderung Lehrer*innenbildung, 2 (2019) 2, S. I-VII
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BeigabenLiteraturangaben
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2625-0675
DOI10.4119/hlz-2442
SchlagwörterLehrer; Lehrerin; Forschendes Lernen; Fachdidaktik; Beruf; Professionalisierung
AbstractZiel des vorliegenden Themenheftes ist es, aktuelle Zugänge zum Forschenden Lernen in den Fachdidaktiken sowie im Bereich "Deutsch als Zweitsprache" vorzustellen und zu diskutieren. Das Hauptaugenmerk der Beiträge richtet sich auf eine theoriegeleitete Rekonstruktion von Zusammenhängen zwischen fachdidaktischen Wissensformen und anzubahnenden Prozessen der Professionalitätsentwicklung während solcher Praxisphasen im Studium, denen ein Konzept Forschenden Lernens zugrunde liegt. Der analytische Schwerpunkt liegt auf dem Versuch, Prozesse von Professionalitätsentwicklung im Rahmen von Praxisphasen theoriegeleitet zu verstehen und nach Möglichkeit fächerspezifisch auszudifferenzieren. (Orig. übernommen).

According to current theories, professional teachers conceive their area of action (i.e. the classroom) as a basically ambiguous space that requires to establish constantly and reflexively an interrelation between situative contingencies and professional knowledge. In this view, professionalism means the ability to actualize and calibrate professional knowledge and situational awareness in accordance with interactively embedded requirements of perception and action. Goodwin (1994, 2018) labels such an ongoing calibration of professional knowledge and situational awareness as "professional vision". To acquire a professional vision means to perceive (scientific) discipline's objects as part of the professionally appropriatepractices of naming, assessing, and acting. In teacher education, concepts of research-based learning are widely discussed as a way to promote professional vision, and thus the development of professionalism. These concepts stress the structural similarities between researching and teaching, both featuring an open-mind attitude towards situative characteristics and contingencies, and construction and selection as a key to knowledge building and understanding of the situation. It is this special issue's objective to introduce and discuss current conceptions of research-based learning from the area of subject didactics. Focus is on the theory-based reconstruction of processes of professional development in the context of practical teacher training during university education. The contributions present an interdisciplinary approach to research-based learning, and otherwise discuss first results from German didactics, philosophy, sport and social science education, and, finally, German as a second language. (Orig. übernommen).
Erfasst vonUniversität Bielefeld, Wissenschaftliche Einrichtung Oberstufen-Kolleg
Update2022/3
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