Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKeyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte
TitelAcademic self-concept during the transition to upper secondary school.
QuelleIn: Contemporary educational psychology, (2019) 56, S. 152-160Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0361-476X; 1090-2384
DOI10.1016/j.cedpsych.2019.01.001
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Bezugsgruppe; Selbsteinschätzung; Selbstkonzept; Deutschland; Längsschnittuntersuchung; Schüler; Schuljahr 10; Schuljahr 12; Leistungskurs; Selbsteinschätzung; Bezugsgruppe; Grundkurs; Schuljahr 10; Schuljahr 12; Übergang Sekundarstufe I - Sekundarstufe II; Schüler; Schülerleistung; Lernumgebung; Grundkurs; Leistungskurs; Mathematische Kompetenz; Deutschland
Abstract[...] Whereas cross-sectional studies have often replicated the BFLPE, less is known about this effect from a longitudinal perspective during times when changes occur in students' learning environments. Thus, we focused on a timespan during which a student's learning environment changes-the transition from lower to upper secondary school. In upper secondary school in Germany, students leave their former classes and take either advanced or basic courses. [...] We examined the BFLPE in the context of math self-concept (MSC) in N = 1330 students during the transition from lower secondary (10th grade) to upper secondary school (12th grade) in Germany using longitudinal, large-scale data. We focused on contrast and assimilation effects as well as on the longitudinal persistence of the BFLPE from lower to upper secondary school. The BFLPE occurred at both measurement points, and there was an assimilation effect of the enrollment in advanced courses in 12th grade. The BFLPE from 10th grade did not persist into 12th grade, indicating that the BFLPE does not persist through contextual changes. Instead, information about the current frame of reference [...] seems to overwrite context effects from previous learning environments, even if this change occurs within schools as constant macro-contexts. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Contemporary educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: