Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enEdele, Aileen; Kempert, Sebastian; Schotte, Kristin
TitelDoes competent bilingualism entail advantages for the third language learning of immigrant students?
QuelleIn: Learning and instruction, (2018) 58, S. 232-244Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0959-4752; 1873-3263
DOI10.1016/j.learninstruc.2018.07.002
SchlagwörterDeutsch; Linguistik; Sprachkompetenz; Drittsprachenerwerb; Fremdsprachenunterricht; Mehrsprachigkeit; Zweitsprache; Englisch; Englischunterricht; Russisch; Bilingualismus; Türkisch; Zweitsprachenerwerb; Migrant; NEPS (National Educational Panel Study)
AbstractThis study examined the role of immigrant bilingualism in third language learning (L3=English). It focused on the respective effects of students' competence in the minority language (L1=Turkish or Russian) and language of instruction (L2=German). We analyzed a sample of 8752 German 10th-grade students (N=7964 monolinguals, N=436 Turkish-German students, N=352 Russian-German students) and drew on standardized tests in L1, L2, and L3. OLS-regression models showed L3 advantages for balanced bilinguals at a high level in both language groups compared to their average monolingual peers when third variables were controlled, while advantages in the L2 dominant bilinguals could only be observed in the Russian-German sample. Balanced bilinguals at a low level and L1 dominants attained lower L3 levels than monolinguals. However, comparisons with comparably high proficient monolinguals, as well as further analyses with the bilingual samples separately, revealed that only L2 competence - and not L1 competence - explained immigrant students' L3 proficiency. Our findings indicate that the advantages of immigrant bilinguals in L3 learning mainly depend on their competence in the language of instruction. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and instruction" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: