Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBrod, Garvin; Hasselhorn, Marcus; Bunge, Silvia
TitelWhen generating a prediction boosts learning. The element of surprise.
QuelleIn: Learning and instruction, (2018) 55, S. 22-31Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (inhaltlich überarbeitete Version); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0959-4752
DOI10.1016/j.learninstruc.2018.01.013
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-161029
SchlagwörterErwartung; Gedächtnis; Kognitiver Prozess; Leistungsfähigkeit; Verhalten; Erwartung; Fußball; Gedächtnis; Geografie; Leistungsfähigkeit; Lernen; Prognose; Verhalten; Kognitiver Prozess; Informationsverarbeitung; Wirkung; Wissenserwerb; Feedback; Lernen; Wissenserwerb; Geografie; Messverfahren; Fußball; Prognose; Wirkung; Informationsverarbeitung
AbstractUsing both behavioral and eye-tracking methodology, we tested whether and how asking students to generate predictions is an efficient technique to improve learning. In particular, we designed two tasks to test whether the surprise induced by outcomes that violate expectations enhances learning. Data from the first task revealed that asking participants to generate predictions, as compared to making post hoc evaluations, facilitated acquisition of geography knowledge. Pupillometry measurements revealed that expectancy-violating outcomes led to a surprise response only when a prediction was made beforehand, and that the strength of this response was positively related to the amount of learning. Data from the second task demonstrated that making predictions about the outcomes of soccer matches specifically improved memory for expectancy-violating events. These results suggest that a specific benefit of making predictions in learning contexts is that it creates the opportunity for the learner to be surprised. Implications for theory and educational practice are discussed. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and instruction" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: