Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inHaav, Kaarel
TitelEuropean Identity and Citizenship in Estonia: Analyses of Textbooks and Theoretical Developments.
QuelleIn: Journal of social science education, 17 (2018) 2, S. 67-79Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
DOI10.4119/jsse-869
SchlagwörterDemokratische Bildung; Empirische Untersuchung; Inhaltsanalyse; Kritisches Denken; Curriculum; Schulbuch; Europäische Identität; Politische Bildung; Sozialwissenschaftlicher Unterricht; Estland
AbstractThis article aims at elaboration of a relevant framework for European identity and citizenship. On this basis, comparative studies like ICSS, Estonian curricula, civic syllabuses and textbooks will be critically reviewed. The framework relies on former studies on democracy and education. The work also draws on normative materials for European citizenship, comparative empirical and critical studies. The conceptual system relies on the literature on basic sociological and semiotic concepts. This framework is used for analyses of the Estonian civic education system. The most general concepts like individual, society, culture, social actors and structures are defined as mutually inclusive. This has enabled to address complex and controversial social issues and achieve the aims of European identity and active citizenship. The Estonian curricula, civic syllabuses and textbooks herald democratic ideals, but fail to provide for them relevant concepts. They focus on empirical and normative descriptions of main political institutions. The books hardly describe how could active citizens evaluate and influence these institutions. Their content avoids complex and controversial issues like hierarchical power relations and social inequality and fails to describe both the hierarchical public administration and the system for public participation in Estonia. All this rather hinders students' political literacy, critical thinking and active participation (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: