Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enFörster, Manuel; Happ, Roland; Maur, Andreas
TitelThe relationship among gender, interest in financial topics and understanding of personal finance.
QuelleIn: Empirische Pädagogik, 32 (2018) 3/4, S. 293-309Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0931-5020
SchlagwörterWissen; Empirische Untersuchung; Verstehen; Test; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Mediennutzung; Interesse; Messverfahren; Finanzen; Finanzmanagement; Geld; Management; Versicherung; Berufsausbildung; Junger Erwachsener; Studienanfänger; Deutschland
AbstractIn some studies on young adults' knowledge and understanding of personal finance, males have outperformed females. In this paper, the authors investigate whether interest in financial and economic topics and media usage mediate the relationship between gender and knowledge and understanding of personal finance in three content areas: banking, insurance, everyday money management. They administered the German adaptation of the Test of Financial Literacy (TFL-G), developed by the American Council for Economic Education, to assess young adults' knowledge and understanding of personal finance. Although the authors found that male participants performed better on the TFL-G, they also identified significant gender-specific differences in young adults' interest in financial and economic topics and media usage. When controlling for interest in financial and economic topics and media usage, the gender-specific gap in performance on the TFL-G decreased. These influencing factors accounted for 13 % to 26 % of the variance in the TFL-G scores in the three content areas under investigation. Hence, when investigating the gender gap in knowledge and understanding of personal finance, greater consideration should be given to contextual variables. Further, differences in test scores should be investigated according to separate content areas. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2019/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Empirische Pädagogik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: