Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Heberle, Kerstin |
---|---|
Titel | Mittendrin und nur dabei? Videographische Perspektiven auf Anerkennungsprozesse im inklusiven Musikunterricht. Paralleltitel: Bystanders at the centre of the action. Videographic perspectives on recognition processes in inclusive music classes. |
Quelle | Aus: Clausen, Bernd (Hrsg.); Dreßler, Susanne (Hrsg.): Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York: Waxmann (2018) S. 115-130
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3) |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 39 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-207280 |
Schlagwörter | Forschung; Schuljahr 05; Integrationsklasse; Kooperatives Lernen; Gruppenarbeit; Videoaufzeichnung; Inklusion; Musikpädagogik; Musikunterricht; Videotechnik; Anerkennung; Perspektive |
Abstract | Recognition is considered an integral component of the academic discourse regarding inclusive schooling. Adding to the normative perspective on recognition, this article poses the question of how recognitional processes happen and resolve in inclusive musical education settings. Following Balzer & Ricken's (2010) approach of interpreting recognition as an act of addressing, it provides an in-depth analysis of a classroom videography of a 5th-grade secondary school. The corresponding case example of the micro-processes in a group-work situation provides insights into different modes of recognition processes in music lessons as well as exemplifies the methodological approach. Conclusively, the article presents the case-specific results - especially the suggested phenomenon of "pseudo-recognition" - and discusses its relevance for inclusive schooling from the perspective of music education. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2019/3 |