Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLindner, Marlit Annalena; Lüdtke, Oliver; Grund, Simon; Köller, Olaf
TitelThe merits of representational pictures in educational assessment: Evidence for cognitive and motivational effects in a time-on-task analysis.
QuelleIn: Contemporary educational psychology, (2017) 51, S. 482-492Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0361-476X; 1090-2384
DOI10.1016/j.cedpsych.2017.09.009
SchlagwörterKognitiver Prozess; Motivationsförderung; Testaufgabe; Testergebnis; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Schüler; Texterschließung; Computerunterstütztes Verfahren; Abbildung; Darstellung; Verbesserung; Gegenstand
AbstractAdding representational pictures (RPs) to text-based items has been shown to improve students' test performance. Focusing on potential explanations for this multimedia effect in testing, we propose two functions of RPs in testing, namely, (1) a cognitive facilitation function and (2) a motivational function. We found empirical support for both functions in this computer-based classroom experiment with N = 410 fifth and sixth graders. All students answered 36 manipulated science items that either contained (text-picture) or did not contain (text-only) an RP that visualized the text information in the item stem. Each student worked on both item types, following a rotated within-subject design. We measured students' (a) solution success, (b) time on task (TOT), and identified (c) rapid-guessing behavior (RGB). We used generalized and linear mixed-effects models to investigate RPs' impact on these outcome parameters and considered students' level of test engagement and item positions as covariates. The results indicate that (1) RPs improved all students' performance across item positions in a comparable manner (multimedia effect in testing). (2) RPs have the potential to accelerate item processing (cognitive facilitation function). (3) The presence of RPs reduced students' RGB rates to a meaningful extent (motivational function). Overall, our data indicate that RPs may promote more reliable test scores, supporting a more valid interpretation of students' achievement levels. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Contemporary educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: