Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHaasler, Simone; Haasler, Simone R.; Gottschall, Karin
TitelStill a perfect model? The gender impact of vocational training in Germany.
QuelleIn: Journal of vocational education & training, 67 (2015) 1, S. 78-92Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1363-6820; 1747-5090
DOI10.1080/13636820.2014.922118
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-59372-1
SchlagwörterGleichstellung; Familienpolitik; Kinderbetreuung; Vorschule; Geschlecht; Segmentierung; Segregation; Soziale Dienste; Sozialpolitik; Wohlfahrtsstaat; Arbeitsbedingungen; Berufsbildung; Arbeitskräftebedarf; Arbeitsmarkt; Professionalisierung; Qualifikationsstruktur; Duales Ausbildungssystem; Geschlechtsspezifik; Pflegedienst; Deutschland
AbstractReconstructing the parallel structure of 'dual' and 'school-based' vocational routes reveals the close connection between the German vocational training system and the segmentation of the labour market by gender. The example of jobs in childcare and pre-primary education shows that the legacy of semi-professionalism in these occupations is not just rooted in the nature of training and working conditions, but complexly interlinks with the prevalence of the male breadwinner model sustained by social policy regulations and the German taxation system. In France, by contrast, the central state takes responsibility for the provision of childcare from zero to six years of age to support female labour force participation and dual-earner couples. This has also fostered professionalisation in the respective occupations. Whilst this may not necessarily induce a degendering process at the level of horizontal segregation of vocational qualifications, it facilitates gender equality in terms of vertical mobility and the professional status of women.
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2015/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of vocational education & training" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: