Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inFriesen, Norm
TitelA brief history of the lecture: a multi-media analysis.
QuelleIn: MedienPädagogik, (2014) 24, S. 136-153Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1424-3636
DOI10.21240/mpaed/24/2014.09.30.X
SchlagwörterBildungsgeschichte; Autorität; Medienpädagogik; Autorität; Vortrag; Medienpädagogik; Vorlesung; Digitalisierung; Frontalunterricht; Informationsverhalten; Lehren; Informationsvermittlung; Wissenstransfer; Lehren; Frontalunterricht; Soziale Software; Digitalisierung; Vorlesung; Soziale Software; Darstellungsform; Vortrag; Informationsverhalten; Informationsvermittlung; Goffman, Erving
AbstractThe lecture has been much maligned as a pedagogical form. It has been denigrated as a "hot medium" that has long been "superseded" by the cooler dialogical and televisual forms. Yet the lecture persists and even flourishes today in the form of the podcast, the TED Talk, Kahn Academy and the "smart" lecture hall (outfitted with audio, video and student feedback technologies). This persistence should lead us to re-evaluate both the lecture and the role of the media that have been related to it over time. This paper examines the lecture as a site of intersecting media, as "a site where differences between media are negotiated" as these media evolve. This study shows the lecture as bridging oral communication with writing and newer media technologies, rather than as being superseded by newer electronic and digital forms. The result is a remarkably adaptable and robust form that combines textual record and ephemeral event. It is that is capable of addressing a range of different demands and circumstances, both in terms of classroom pragmatics and more abstractly, of the circulation of knowledge itself. The Web, which brings multiple media together with new and established forms and genres, presents fertile grounds for the continuation and revitalization of the lecture as a dominant pedagogical form. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2017/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "MedienPädagogik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: