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Autor/inn/en | Hynninen, Sanna-Mari; Ojala, Jari; Pehkonen, Jaakko |
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Titel | Technological change and wage premiums. Historical evidence from linked employer-employee data. Gefälligkeitsübersetzung: Technologischer Wandel und Lohnzulagen. Historische Erkenntnisse aus Linked-Employer-Employee-Daten. |
Quelle | In: Labour economics, (2013) 24, S. 1-11
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0927-5371 |
DOI | 10.1016/j.labeco.2013.05.006 |
Schlagwörter | Technikgeschichte; Technologische Entwicklung; Schifffahrt; Seefahrt; Außenhandel; Einkommenseffekt; Lohnstruktur; Produktivitätseffekt; Wirtschaftsgeschichte; Arbeitskräftebedarf; Niedrig Qualifizierter; Qualifikationsanforderung; Maschinist; Schiffsbetriebsingenieur; Schiffsbetriebstechnik; Schiffsmechaniker; Wasserverkehrsberuf; Auswirkung; Hoch Qualifizierter; Schweden |
Abstract | "This study analyses the impacts of a technological change (the steam engine) on wage premiums. Using historical employer - employee panel data, we found that steam technology had both new skill-demanding and skill-replacing aspects. The former manifested itself as an increase in the demand for high-skilled engineers, the latter in a decline in the demand for intermediate-skilled, able-bodied seamen and an increase in the demand for unskilled engine room operators. Our panel data analysis, which controls for unobserved heterogeneity, implies that high-skilled labourers in abstract tasks and unskilled labourers in manual tasks improved their wage positions relative to intermediate-skilled labourers in routine tasks. These findings are compatible with the hypothesis of technology-based polarisation." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2014/2 |