Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enArens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Craven, Rhonda G.; Hasselhorn, Marcus
TitelA short German version of the Self Description Questionnaire I.
Theoretical and empirical comparability.
QuelleIn: International journal of research & method in education, 36 (2013) 4, S. 415-438Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenTabellen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1743-727X; 1743-7288
DOI10.1080/1743727X.2012.710503
SchlagwörterErhebungsinstrument; Evaluation; Fragebogen; Reliabilität; Validität; Selbstkonzept; Psychometrie; Deutschland; Deutschunterricht; Grundschule; Mathematikunterricht; Messung; Modell; Schüler; Validität; Evaluation; Fragebogen; Psychometrie; Reliabilität; Sekundarstufe I; Grundschule; Schüler; Deutschunterricht; Mathematikunterricht; Messung; Modell; Deutschland
AbstractThis study aims to develop a short German version of the Self Description Questionnaire (SDQ I-GS) in order to present a robust economical instrument for measuring German preadolescents' multidimensional self-concept. A full German version of the SDQ I (SDQ I-G) that maintained the original structure and thus length of the English original SDQ I [...] served as a basis for empirically deriving the SDQ I-GS. Using a sample of German students in grades 3-6 (N=1958), the construct validity of the SDQ I-GS was tested by both a within-network approach using confirmatory factor analyses and a between-network approach examining the relations of self-concept to external validity criteria (academic achievement and self-concept factors of another instrument). Construct validity for both the full (SDQ I-G) and the short version (SDQ I-GS) was consistent. Hence, the SDQ I-GS was demonstrated as a shorter and yet psychometrically sound instrument for measuring the multiple facets of self-concept of German preadolescents. The production of an economical instrument may stimulate wider use of self-concept instruments to further advances in self-concept research and theory. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2014/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International journal of research & method in education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: