Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inTarone, Elaine
TitelSecond language acquisition by low-literate learners: An under-studied population.
QuelleIn: Language teaching, 43 (2010) 1, S. 75-83Verfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0261-4448
SchlagwörterEmpirische Forschung; Lernschwäche; Fremdsprachenunterricht; Lernersprache; Zweitsprachenerwerbsforschung; Englischunterricht; Forschungsdesiderat; Erwachsenenbildung; Erwachsener
AbstractMany adolescent and adult L2 learners in language classrooms, both in the US and other countries, have little or no alphabetic print literacy. Language teachers may turn to SLA (second language acquisition) research for assistance, yet almost all research on oral SLA has focused on educated, highly-literate learners (Bigelow & Tarone 2004; Tarone, Bigelow & Hansen 2009). The assumption seems to have been that the findings of this research hold for all learners, including learners with little to no literacy. However, research in cognitive and experimental psychology shows that the acquisition of grapheme-phoneme correspondence - the ability to associate a phoneme and a visual symbol - changes the way oral language is processed. The paper shows the relevance of these findings for SLA. It summarizes a three-part study on oral L2 processing, a partial replication of previous SLA research, carried out in a population of low-literate adolescent Somali learners of L2 English. The findings confirm that alphabetic print literacy level had a significant impact on oral L2 processing. The paper concludes with a call to replicate current SLA studies and findings with populations of learners who have little or no alphabetic literacy. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Language teaching" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: