Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inReichert, Frank
TitelPolitical Competences and Political Participation: On The Role of "Objective" Political Knowledge, Political Reasoning, and Subjective Political Competence in Early Adulthood.
QuelleIn: Journal of social science education, 9 (2010) 4, S. 63-81Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2); PDF als Volltext kostenfreie Datei (3)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
DOI10.4119/jsse-542 10.4119/UNIBI/jsse-v9-i4-1145
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-69558-6
SchlagwörterKompetenz; Selbsteinschätzung; Selbstwirksamkeit; Partizipation; Politische Betätigung; Politische Bildung; Politisches Interesse; Politisches Verhalten; Wahlverhalten; Junger Erwachsener; Deutschland
AbstractThis article deals with the relation of objective political competences and the subjective assessment of one's own political competence. The theoretical frame states that at least in early adulthood, only the subjective competence but not political knowledge is an autonomous and important determinant for (socio-)political participation, mediating the influence of objective political competences (or political knowledge, respectively). To test the role of subjective political competence and the (remaining) effect of political knowledge in early adulthood, empirical evidence using a sample of university students is presented. Cross-sectional analyses show that political knowledge has at least, if anything, an impact on voting, while fully mediated by subjective political competence relating non-electoral legal political activities. In contrast, the more profound competence of political reasoning has clear and stable positive effects on the intention to engage in non-electoral legal political actions - here subjective competence seems to be less important. Eventually, after a short excursus on school participation the findings are summarised and discussed by relating them back to framework and hypothesis. A concluding section proposes two opposing developmental-psychological considerations about the findings, raising further questions and giving an outlook into future research.
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2011/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: