Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inMorgan, Katalin
TitelScholarly and values-driven objectives in two South African school history textbooks: an analysis of topics of race and racism.
Gefälligkeitsübersetzung: Wissenschaftliche und wertbestimmte Lernziele in zwei Südafrikanischen Schulbüchern: eine Analyse der Themen Rasse und Rassismus.
QuelleIn: Historical social research, 35 (2010) 3, S. 299-322
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben S. 319-322
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0172-6404; 0936-6784
DOI10.12759/hsr.35.2010.3.299-322
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-310788
SchlagwörterKritikfähigkeit; Bildungsforschung; Inhaltsanalyse; Frau; Schüler; Curriculum; Schulbuch; Rasse; Erzählung; Textanalyse; Geschichtsbewusstsein; Geschichtsunterricht; Entwicklungsland; Analyse; Diskurs; Historische Analyse; Afrika; Subsahara-Afrika; Südliches Afrika
Abstract"This article reports on findings that are part of a larger study of the 10 official (meaning approved by the government education department) grade 11 history textbooks and their respective teacher guides. Using two case studies, selected by maximum variation sampling, and applying exploratory content analysis, it will map out some aims of the history curriculum and assess whether the way each book presents the topics for study is actually achieving those aims. By doing so, the article, will also draw on some international literature on history benchmarks as applied to the South African textbooks. One of the central findings of this study is that the textbooks vary vastly, not only in the way they interpret and apply the curriculum, but also in the way they present the topics and assessments activities, the kind of sources they draw on, the forms of narratives they employ and ultimately in the kind of discourses they provide for the enabling of historical thinking and understanding. By highlighting these stark differences, the article also shows how some textbooks emphasize the value-driven development goals of the curriculum, whereas others tend to concentrate more on its scholarly outcomes." (author's abstract).
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2011/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Historical social research" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: