Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inHippe, Thorsten
TitelExploring the Abyss. The Financial Crisis of 2008 ff. as a Central Topic of Problem-Centered Social Science Education.
QuelleIn: Journal of social science education, 9 (2010) 1, S. 5-19Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293; 1628-5293
DOI10.4119/UNIBI/jsse-v9-i1-1106
SchlagwörterKapitalismus; Politische Bildung; Sozialwissenschaftlicher Unterricht; Finanzwirtschaft; Wirtschaftserziehung; Wirtschaftskrise; Wirtschaftskunde
AbstractThe financial crisis of 2008 ff. and financial crises in general should be a central topic of social science education because these crises are a recurrent and therefore structural feature of modern capitalism which has severe consequences for citizens' quality of life. Hence, the citizenry should know how to prevent such developments which endanger its well-being in a massive way. Therefore, learners should understand the relationship between the quality of people's everyday lives and those economic institutions and political decisions which have led to the current mess. They should be enabled to critically evaluate the current misregulation of the financial sector and the economy in order to identify possible policy measures to prevent or at least to mitigate future crises. By educating (young) citizens in this way, the (future) general public can - as a necessary counterweight to the lobbyism of the finance industry - exert more prudent political pressure which gives politicians a greater incentive to regulate the financial sector and the economy in a manner which is beneficial for the vast majority of the people instead of for a small elite. Two core concepts of the social sciences can be used to make the roots of the seemingly complex topic more understandable for learners: liability and inequality (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2011/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: