Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSchneider, Michael; Grabner, Roland H.; Paetsch, Jennifer
TitelMental number line, number line estimation, and mathematical school achievement: Their interrelations in grades 5 and 6.
QuelleIn: Journal of educational psychology, 101 (2009) 2, S. 359-372Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0663; 1939-2176
DOI10.1037/a0013840
SchlagwörterSchätzung; Vorstellung (Psy); Grundschule; Schüler; Mathematik; Mathematische Kompetenz; Zahl; Größe; Leistung
AbstractAs indicated by the distance effect and the spatial-numerical association of response codes (SNARC) effect, natural numbers are mentally represented on a number line. Purportedly, this number line underlies children's number sense, which supports the acquisition of more advanced mathematical competencies. In 3 studies with a total of 429 fifth and sixth graders, the authors compared the influences of each child's distance effect, SNARC effect, conceptual knowledge about decimal fractions, and numerical intelligence on mathematical school achievement. Additionally, they tested using decimal fractions whether number line estimation competence mediates the influence of the internal number line. In all, the results, found with path models, revealed that domain-specific conceptual knowledge, numerical intelligence, and number line estimation each were good predictors of achievement, while distance and SNARC effects were virtually unrelated to all other variables. Individual differences in the use of the internal number line, as assessed by these 2 effects, seem to be of little importance when it comes to the acquisition of the content of 5th- and 6th-grade mathematics lessons. The results instead highlight the importance of conceptual understanding and estimation competence. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2016/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: