Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBell, Jacqueline; Donnelly, James
TitelApplied Science in the English school curriculum.
The meaning and significance of 'vocationalization'.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 41 (2009) 1, S. 25-47Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220270802527138
SchlagwörterAngewandte Wissenschaft; Curriculum; Curriculumreform; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Berufsbildung; Bewertung; Portfolio; Status
AbstractThis paper is concerned with a specific example of an emerging international tendency within secondary education: the process of 'vocationalization'. It begins with an account of the wider international and historical context and then focuses on an empirical study of a recent reform of the late-secondary curriculum in England: the creation of 'Applied Science' as a so-called 'vocational subject'. This reform derives from an attempt to reconfigure the 14-19 curriculum, aiming to make it more relevant to future occupations and to break down institutional and status-related divisions between 'academic' and 'vocational' subjects. The paper draws on school-based fieldwork, national questionnaires, and other sources. It shows that the rationale for applied science was not clear, its support systems rudimentary, and the challenges it posed for schools considerable. Nevertheless it enjoyed some success, in part through its congruence with teachers established views of how science should be taught. The paper concludes with a broader analysis of the innovation and its applications for 'vocational' reform, focusing on: whether Applied Science constituted a 'resource' for schools; its differential social and intellectual 'positioning' across students; and the disciplinary meaning (in a neo-Foucaldian sense) of its progressivist pedagogy and assessment regime.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2013/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: