Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKeating, Avril
TitelNationalizing the post-national.
Reframing European citizenship for the civics curriculum in Ireland.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 41 (2009) 2, Special Issue, S. 159-178Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220270802467475
SchlagwörterBildungspolitik; Politische Bildung; Bürgertum; Europa; Irland
AbstractThe EU and other European institutions have launched a wide range of educational initiatives over the past 50 years in order to foster European citizenship and bring Europe 'closer to the people'. However, the efficacy of these efforts is questionable. In the EU, education policy (and in particular, curriculum policy) is governed by subsidiarity: citizenship education curricula are designed at the national level, with limited input from European institutions. This paper examines whether European citizenship education initiatives have impact upon national-level curricula and, moreover, how the concept of European citizenship has been defined and constructed in national citizenship education programmes. These questions are explored here using qualitative, socio-historical methods through a case study of curricular reform in the Republic of Ireland. This case illustrates that there has been a gradual deepening and broadening of the way in which European citizenship is conceptualized in the Irish curriculum. However, this remains a narrow conception of European citizenship, and one which ultimately limits both the impact on national citizenship and the prospects of European citizenship.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2013/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: