Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBartholome, Tobias; Bromme, Rainer
TitelCoherence formation when learning from text and pictures: What kind of support for whom?
QuelleIn: Journal of educational psychology, 101 (2009) 2, S. 282-293Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0663
SchlagwörterKognitiver Prozess; Kurzzeitgedächtnis; Metakognition; Lernen; Unterweisung; Computereinsatz; Selbst gesteuertes Lernen; Textstruktur; Räumliches Vorstellungsvermögen; Informationsverarbeitung
AbstractExamined how help functions influence the coherence formation process in computer-supported learning. 84 university students (mean age 25 years) participated in a computer-based botany learning task involving visual cues that support the mapping process and reduce visual search (numerical labels vs highlighting) or prompts designed to guide the learning process (prompting vs no-prompt condition). Spatial ability was assessed with subtests of a German cognitive-ability scale, the Leistungsprüfsystem (LPS), working memory with a digit span test from the Wilde Intelligence Test (WIT). Confidence in learning (anticipated test performance), actual knowledge, and perceived cognitive load were measured last. Results demonstrated that learning occurs most productively when minimal support is given. Perceptions of the task and comprehension monitoring were found to influence the effectiveness of help functions. In addition, the effectiveness of prompting depended on learners' spatial abilities, while subjective cognitive load and working memory did not influence the effects of instructional help. A consideration of cognitive and metacognitive processes involved in successful learning is suggested to complement resource-oriented instructional models. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2010/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: