Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inNewton, Jethro
TitelBarriers to effective quality management and leadership.
Case study of two academic departments.
Gefälligkeitsübersetzung: Hindernisse für effektives Qualitätsmanagement und Führungsqualität. Eine Fallstudie in zwei wissenschaftlichen Fachbereichen.
QuelleIn: Higher education, 44 (2002) 2, S. 185-212Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 54
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0018-1560; 1573-174X
DOI10.1023/A:1016385207071
SchlagwörterForschung; Einstellung (Psy); Bildungsmanagement; Qualitätsmanagement; Karriere; Hochschulleitung; Hochschulverwaltung; Wissenschaftliche Kommunikation; Wissenschaftsfreiheit; Akademische Freiheit; Hochschule; Diskussion; Einflussfaktor; Führungskompetenz; Kollegialitätsprinzip; Kooperation; Qualitätssicherung; Forschungspersonal; Wissenschaftler; Ausland; Großbritannien
AbstractThis paper reports results of "insider research" at a UK college of higher education (NewColl). In drawing on a "ground-level" approach, and building on earlier work, it provides insights into "front-line'" academics views and perspectives on organisational change and the implementation of quality policy, and points to challenges for institutional leadership. The paper begins by considering the impact of the quality revolution on the academic community and its relationships, and then looks at how policy implementation, leadership, and the management of change can be conceptualised. The case study element consists of profiles of two academic departments which, in the main body of the research, displayed markedly more negative responses to organisational change and the implementation of revised quality assurance arrangements than other academic units. Drawing on interview data which provide "thick description", a set of explanatory concepts is presented which help to explain why the two schools show themselves to be divergent in comparison with others. These concepts centre on issues around "psychological contracts"; leadership, communication and the management of change; collegialism and professional accountability; and reciprocal accountability and mutual trust. The paper goes on to consider the importance of "the discretion debate" and proposes that, by stressing "ownership", "professional autonomy", and "self-assessment", quality assurance systems and quality management in higher education run the risk of exposing or exacerbating the "problem" of discretion for institutional managers and leaders. The paper concludes by identifying a number of lessons which can be drawn from the case study for quality managers and academic administrators. (HRK/text adopted).
Erfasst vonInstitut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg; Hochschulrektorenkonferenz, Bonn
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Higher education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: