Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Hilgenheger, Norbert |
---|---|
Titel | Johann Friedrich Herbarts Abc der Anschauung als Richtschnur der mathematischen Elementarerziehung. Paralleltitel: Johann Friedrich Herbart's ABC of sense-perception as a guideline to elementary instruction in mathematics. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 97 (2021) 3, S. 337-355Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Beigaben | Illustration |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
Schlagwörter | Historische Pädagogik; Bildungsgeschichte; Anschauung; Kind; Elementarunterricht; Übung; Geometrieunterricht; Mathematikunterricht; Reform; Herbart, Johann Friedrich |
Abstract | The programmatic key-term of an "ABC of sense-perception" (Herbart 1896) can be traced back to Johann Heinrich Pestalozzi. Johann Friedrich Herbart recurs to Pestalozzi's idea though he develops it in a different way. He conceives an algorithm which, in terms of its function, can indeed be compared to the alphabet of a written language. Is it possible though to train viewing, i.e. the perception of natural phenomena, in the same way as writing and reading are traditionally taught? (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2022/1 |