Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBentrovato, Denise; Nieuwenhuyse, Karel van
TitelConfronting "dark" colonial pasts.
A historical analysis of practices of representation in Belgian and Congolese schools, 1945-2015.
QuelleIn: Paedagogica historica, 56 (2020) 3, S. 293-320Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0030-9230; 1477-674X
DOI10.1080/00309230.2019.1572203
SchlagwörterBildungsprozess; Historische Bildungsforschung; Bildungsgeschichte; Belgien; Demokratische Republik Kongo; Kolonialismus; Bildungsprozess; Kolonialmacht; Postkolonialismus; Historische Bildungsforschung; Schulgeschichte; Lehrwerkanalyse; Geschichte (Histor); Kolonialismus; Kolonialmacht; Postkolonialismus; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Belgien; Demokratische Republik Kongo
AbstractOver half a century since the last wave of political decolonisation, the handling of "dark" colonial histories remains topical. Influenced by the postcolonial turn, this study aims to examine, from a novel historical and comparative perspective, evolving textbook representations of Belgian colonialism and its legacy in Belgian and Congolese school history education since 1945. Its diachronic and synchronic narrative analysis identifies continuity and change, and convergences and divergences, in perspectives, emphases, and silences in textbook narratives. Pinpointing the influence of colonialism and postcolonial discourse on educational practices of representation, the study explores the sometimes contradictory influences on these practices of politics, academic historiography, popular historical culture, and processes of educationalisation. The analysis illuminates parallel shifts in the two countries from triumphalist colonialist ideologies towards more critical postcolonial perspectives. In relation to educational practices of representation, often aimed at socialising citizens into worldviews sanctioned by the political dispensation of the time, the traces of these shifts have reflected dominant societal discourses while being largely at odds with historiographical advances. These dynamics are evidence of a slow process of decolonisation of existing power structures and knowledge systems which only gradually gave way to a postcolonial world still in the making.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2021/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Paedagogica historica" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: