Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Karcher, Martin |
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Titel | Die kybernetische (Neu-)Ordnung. Überlegungen zur kybernetischen Regierung des pädagogischen Felds. Paralleltitel: The new cybernetic order. Thoughts on the cybernetic governing of education. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 96 (2020) 1, S. 73-88Infoseite zur Zeitschrift
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Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09601007 |
Schlagwörter | Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Bildungsmonitoring; Empirische Forschung; Bildungspolitik; Feedback; Digitalisierung; Kybernetik; Messung; Steuerung; Erkenntnistheorie; Kontrolle; Kritik; Ordnung; Wirkung |
Abstract | After an attempt to determine key features of cybernetics (Chapter 1) and the consideration of the conditions of the cybernetization of the present (Chapter 2) the article takes a closer look at three fields (Chapter 3): empirical educational research, governance and finally the cybernetic self. The three areas coincide in the critical question of the controllability of pedagogical processes and mutually condition and legitimise each other. The central thesis is that these fields are closely connected and that cybernetization of education entails a depoliticization (Chapter 4). (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |