Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Thiel, Corrie; Hans, Katharina |
---|---|
Titel | Auf unsicherem Grund. Ein Essay zur Bearbeitung des Problems der Qualität pädagogischer Praxis in der erziehungswissenschaftlichen Teildisziplin der Pädagogik der frühen Kindheit. Paralleltitel: On shaky foundations. An essay on the problem of investigating the quality of education in childhood studies. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 96 (2020) 1, S. 138-159Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Beigaben | Illustrationen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09601011 |
Schlagwörter | Erziehungswissenschaft; Empirische Forschung; Erhebungsinstrument; Methode; Frühpädagogik; Messung; Forschungsstand; Wissenschaftsdisziplin; Konzeption; Praxis; Qualität; Rekonstruktion |
Abstract | Over the last two decades, early childhood education has become a well-established subdiscipline of German educational research. This is due to its claim to generate important insights to the normative question of high-quality education by using empirical social science research methods. However, normative questions cannot be answered empirically according to a modern understanding of social science, in which the legacy of empiricism is still prevalent in terms of the fact-value dichotomy. After elaborating on this problem, we present a stance towards science, which might serve as a starting point for non-empiricist but still empirical scientific engagement in questions of quality in early childhood education. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |