Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Castro Varela, María do Mar |
---|---|
Titel | Noch einmal: "Was tun?" Pädagogisches Denken in wenig friedvollen Zeiten. Paralleltitel: Once again: "What to do?" : Educational thinking in less peaceful times. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 95 (2019) 1, S. 44-60Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Pädagogik; Pädagogisches Denken; Allgemeine Pädagogik; Gewalt; Aufklärung (Phil); Ethik; Postkolonialismus; Rassismus; Theorie; Adorno, Theodor W. |
Abstract | In times of increasingly normalized right-wing violence, pedagogy must once again ask itself the question: "What to do?" The text tries to make postcolonial perspectives in the revision of general educational ideas productive. The goal hereby is to design an ethical pedagogy that can think of responsibility vis-à-vis radical alterity. For this, Adorno's writings on Pedagogy after Auschwitz and postcolonial ideas on pedagogy unfolded by Spivak are combined without falling in to the trap to simply equate them. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/4 |