Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enEis, Andreas; Moulin-Doos, Claire
TitelCosmopolitan Citizenship Education: Realistic Political Program or Program to Disillusioned Powerlessness? A Plea for a Critical Power Perspective within Global Citizenship Education.
QuelleIn: Journal of social science education, 16 (2017) 4, S. 49-59Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
DOI10.4119/UNIBI/jsse-v16-i4-1639
SchlagwörterKritisches Denken; Curriculum; Politische Bildung; Politisches Programm; Staatsbürger; Weltbürgertum; Kritisches Denken; Europäische Union; Bildungsprogramm; Curriculum; Politische Bildung; Politisches Programm; Staatsbürgerkunde; Weltbürgertum; Europäische Union; UNESCO (Organisation der Vereinten Nationen für Bildung, Wissenschaft, Kultur und Kommunikation); Staatsbürger
AbstractPurpose: The aim of the research is to determine to what extent one can talk about "cosmopolitan citizenship" not only programmatically, but also as an already functioning entity. And what role can and should civic education play in the development of such a citizenship? Methods: A working definition of citizenship at the national, supranational, and global level is developed with the help of political theory and European and international law. Several theses on the understanding of cosmopolitan citizenship in Global Citizenship Education and Education for Sustainable Development programs are discussed thanks to a policy analysis of, for example, UNESCO documents. Findings: Supranational programs and German curriculum-recommendations are mostly reduced to the level of rights-holders and if "political action" is envisaged then it is mostly focused on its individual dimension of (private) social responsibility i.e. in its post-political dimension. This lacks analysis of global power conflicts and of the question of democratic participation on supranational policy regulation. Practical implications: There are implications for curriculum development and implementation of educational policy (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2019/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: