Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Ladenthin, Volker |
---|---|
Titel | Optimieren oder Bilden? Medientheoretische Reflexionen. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94 (2018) 1, S. 71-88Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Bildung; Bildungstheorie; Kompetenz; Kultur; Sinn; Bildungsprozess; Identität; Digitale Medien; Medienerziehung; Mediennutzung; Erkenntnis; Leben; Mensch; Dialektik; Vernunft |
Abstract | Man, as a "deficiency creature" (Herder), relies on culture to become man. Media are objectifications of culture: But exactly how do they help and exactly what do they help with? To what extent do media enable or prevent man from becoming who he wants to be or wants to become? It asks to what extent an optimization or education of humans (1) by tool and media use, (2) by replacement of defective and inferior parts or (3) by fragmentation and training of sub-competencies succeed. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/1 |