Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLöfström, Jan
TitelHow Finnish upper secondary students conceive transgenerational responsibility and historical reparations.
Implications for the history curriculum.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 46 (2014) 4, S. 515-539Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2013.859301
SchlagwörterGeneration; Sekundarstufe II; Schüler; Geschichte (Histor); Geschichtsunterricht; Verantwortung; Finnland
AbstractThe article discusses how Finnish upper secondary school students ponder upon the questions of transgenerational responsibility and historical reparation. These questions have got a prominent place in the history culture in many societies in the last 20 years. The philosophical and political dimensions of reparations for historical injustices have been analysed in numerous studies but there is little research on what citizens think of the notion of historical reparation. The article is based on focus group interviews of 53 upper secondary school students, carried out in 2008-2009. It suggests that the students' reflections on the questions of transgenerational moral responsibility and historical reparation open a view on their historical consciousness which is a relevant subject to consider when developing the school history curriculum. The key theme in the analysis is how the students conceive the preconditions of responsibility and the limits of historical continuity. The article discusses the implications of the findings for the history curriculum. It also urges for comparative studies on the subject, giving as an example a project where similar focus groups have been carried out in five other European countries, in 2011-2012.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2014/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: