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Autor/UrheberInglis, Oleksandra
TitelLanguage question in the educational system in Mykolaivsʹka oblastʹ, Ukraine, in the period of 2005-2012.
Quelle(2017)
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Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
DOI10.6094/UNIFR/11805
SchlagwörterUkraine; Sprachenfrage; Bildungssystem
AbstractAfter the split of the Soviet Union in 1991, Ukraine was faced with numerous financial, political and social challenges. In the context of the newly independent and factually bilingual Ukraine, the status of the Russian language became a controversial issue. Ukrainian became the only official language in all spheres of Ukrainian life in 1991, while almost half (or arguably more) of the Ukrainian population still communicated in Russian. This linguistic tendency is opposed to Ukrainization – a policy aimed at increasing the usage of the Ukrainian language. Ukrainization was criticised by many people, yet gladly received by others. The "Orange Revolution" of 2005 took the policy of Ukrainization to another level mostly due to extreme politicization of the issue. By this time language was used as a political tool in all the elections. The presidential elections of 2010 were not an exception, when a clearly pro-Russian candidate was chosen to be the new president. This marked the beginning of De-Ukrainization and a new chapter in the language situation of Ukraine. All of the above-mentioned changes had a significant impact on a sphere of life where language plays a crucial role in – in the field of education. My thesis aims to find out how all the recent political changes have affected the language situation in the educational sphere in a particular oblastʹ (Mykolaivsʹka), Ukraine, in the period of 2005-2012. The study examines all the layers of Ukrainian education – school pupils, parents, school and university lecturers and state officials. It suggests predictions concerning future tendencies in the language situation of the educational sphere, as well as offers recommendations for future language policies. This project may become a model for similar studies in other oblastʹs in Ukraine. ; Nach der Auflösung der Sowjetunion im Jahr 1991 war die Ukraine mit vielen finanziellen, politischen und gesellschaftlichen Herausforderungen konfrontiert. In diesem Zusammenhang ist der Status der russischen Sprache in der Ukraine eines der besonders kontroversen Themen. Dies rührt daher, dass fast die Hälfte (vielleicht sogar ein größerer Anteil) der ukrainischen Bevölkerung Russisch spricht, während das Ukrainische zur Amtssprache in allen Bereichen des öffentlichen Lebens wurde. Ersteres läuft der 'Ukrainisierung' zuwider, also der Strategie, die Verwendung der ukrainischen Sprache zu fördern, einer Vorgehensweise, die sowohl Befürworter als auch Gegner in der Bevölkerung hat. Im Rahmen der 'Orangen Revolution' von 2005 änderte sich die Diskussionslinie, und die Ukrainisierung geriet zum Politikum. Das Thema Sprache wurde in allen Wahlen instrumentalisiert. Die Präsident¬schaftswahlen von 2010, als ein pro-russischer Kandidat zum neuen Präsidenten gewählt wurde, bildeten keine Ausnahme. Die neue Sprachpolitik förderte die De-Ukrainisierung. Die oben erwähnten Veränderungen hatten Einfluss auf diejenigen Lebensbereiche, in denen Sprache eine wesentliche Rolle spielt. Die vorliegende Dissertation untersucht, inwieweit sich die politischen Veränderungen auf die Sprachsituation im Bildungsbereich des Oblast Mykolaivsʹka, Ukraine, während des Zeitraums von 2005-2012 auswirkten. Die Studie bezieht alle Schichten des ukrainischen Bildungswesens ein, Schulkindern, Eltern, Schul- und Universitätsdozenten und Beamte der Bildungsverwaltung. Es wird versucht, zukünftige Entwicklungen vorherzusagen und im Sinne der Sprachpolitik richtungweisend Stellung zu beziehen. Außerdem soll die vorliegende Untersuchung als Anregung für weitere Projekte in anderen Oblasts dienen.
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