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Autor/UrheberOsterberg, Johannes; Motyka, Marc; Gerken, Johannes; Lipowsky, Frank
InstitutionSchweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF)
TitelDer Zusammenhang von Lerngelegenheiten und Fachwissen im Lehramtsstudium – eine Frage der Intensität? ; The interrelation of opportunities to learn and professional knowledge in teacher training – a question of intensity? ; Opportunités d'apprentissage et acquisition de connaissances en formation d'enseignants – une question d'intensité ? ; Opportunità d'apprendimento e acquisizione delle conoscenze nella formazione degli insegnanti: una questione d'intensità?
QuelleIn: doi:10.24452/sjer.40.3.5121; Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften; Bd. 40 Nr. 3 (2018): LernZeiten – Zeit für Bildung und Erziehung? Ausgewählte Beiträge. Kongress SGBF 2017; 641-662 ; Swiss Journal of Educational Research; Vol 40 No 3 (2018): Time in education and training. SSRE Congress 2017; Swiss Journal of Educational Science; Vol. 40 Núm. 3 (2018): Time in education and training. SSRE Congress 2017; Revue suisse des sciences de l'éducation; Vol. 40 No 3 (2018): Les temps de l'éducation et de la formation. Contributions choisies. Congrès SSRE 2017; Rivista svizzera di scienze dell'educazione; V. 40 N. 3 (2018): I tempi in ambito educativo e formativo. Articoli scelti Congresso SSRE 2017; 2624-8492 ; 1424-3946(2019)
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Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
DOI10.24452/sjer.40.3.5121
SchlagwörterFachwissen; Opportunities to learn; teacher professional development; pedagogical-psychological knowledge; offer-and-use-model; mediator analysis; Opportunités d'apprendre; professionnalisation des enseignants; connaissances acquises; Opportunità d'apprendimento; professionalizzazione degli insegnanti; conoscenze acquisite
AbstractDieser Beitrag befasst sich mit dem Zusammenhang zwischen den Lerngelegenheiten im bildungswissenschaftlichen Teil des Lehramtsstudiums und dem pädagogisch-psychologischen Professionswissen von Lehramtsstudierenden. Anhand einer Stichprobe von N = 109 Kasseler Lehramtsstudierenden kann gezeigt werden, dass die Lerngelegenheiten der Studierenden im bildungswissenschaftlichen Studium – erfasst als behandelte Inhalte – das pädagogisch-psychologische Wissen voraussagen und dass die Vorhersagekraft zunimmt, wenn die Lerngelegenheiten einen engeren inhaltlichen Zusammenhang mit dem Wissen aufweisen. Zudem kann anknüpfend an Angebots-Nutzungs-Modelle der Professionalisierungsforschung nachgewiesen werden, dass die Intensität der Auseinandersetzung mit den Lerngelegenheiten den Zusammenhang zwischen Lerngelegenheiten und Wissen mediiert. Die simultane Berücksichtigung von Lerngelegenheiten und Beschäftigungsintensität in diesem Mediationsmodell kann zudem mehr Varianz im pädagogisch-psychologischen Wissen aufklären als die alleinige Berücksichtigung der Lerngelegenheiten. ; This paper deals with the relationship between the learning opportunities in the educational science part of the teacher training program and the pedagogical and psychological professional knowledge of teacher training students. A study conducted on a sample of N = 109 student teachers from the University of Kassel shows that students' opportunities to learn in educational science – captured as treated content – predict pedagogical-psychological knowledge, and that the predictive power increases when learning opportunities are more closely related to knowledge. In addition, based on the offer-and-use-model in professionalization research, it can be shown that the intensity of dealing with learning opportunities mediates the relationship between opportunities to learn and knowledge. The simultaneous consideration of opportunities to learn and intensity of a student's work on a given topic also explains more variance in pedagogical-psychological knowledge than the sole consideration of opportunities to learn. ; Cet article examine l'impact des opportunités d'apprentissage sur les connaissances acquises en matière de psychologie de l'éducation en formation des enseignants. Notre étude conduite auprès d'un échantillon de 109 enseignants en formation à l'Université de Kassel montre que leurs connaissances en matière de psychologie de l'éducation peuvent être significativement prédites par les opportunités rencontrées dans les cours de travailler cette matière. La force de la prédiction est d'autant plus forte que les opportunités d'apprendre présentent des liens plus étroits en termes de contenu avec les connaissances à acquérir. Elle a permis de démontrer également que l'intensité avec laquelle les étudiants exploitent ces opportunités joue un rôle médiateur entre le nombre d'opportunités rencontrées et le niveau de maîtrise des connaissances atteint. La prise en considération simultanée des opportunités d'apprendre rencontrées dans le curriculum et de l'intensité du travail effectué par les étudiants explique en effet davantage de variabilité des acquis que la seule considération des opportunités rencontrées. ; Questo articolo esamina l'impatto delle opportunità d'apprendimento sulle conoscenze acquisite in psicologia dell'educazione nella formazione degli insegnanti. Il nostro studio, realizzato con un campione di 109 insegnanti in formazione all'Università di Kassel, mostra che le loro conoscenze in psicologia dell'educazione possono essere predette a partire dalle opportunità incontrate nei corsi per lavorare questa materia. La forza della prevedibilità aumenta quando le opportunità d'apprendimento portano su contenuti in stretto legame con le conoscenze da acquisire. Inoltre, lo studio ha permesso di dimostrare che l'intensità con la quale gli studenti sfruttano queste opportunità svolge un effetto di mediazione tra il numero di opportunità incontrate e il livello di padronanza delle conoscenze. Il fatto di considerare simultaneamente le opportunità d'apprendimento incontrate nei corsi di formazione e l'intensità del lavoro effettuato dagli studenti, permette di spiegare la maggiore variabilità delle conoscenze acquisite, che non la sola considerazione delle opportunità riscontrate.
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