Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSammann, Karoline; Sodogé, Anke; Allmen, David von
TitelKommunikative Partizipation. Ein Sprachgruppenvergleich.
Titel in anderen Sprachen: Communicative participation. A comparison of language groups.
QuelleIn: Forschung Sprache, 11 (2023) 1, 9 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Tabelle; Abbildung
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2196-6818
SchlagwörterForschung; Kommunikation; Forschung; Kommunikation; Mehrsprachigkeit; Partizipation; Sprache; Spracherwerb; Logopädie; Sonderpädagogik; Sprachförderung; Deutsch als Zweitsprache; Sprache; Spracherwerb; Sprachförderung; Mehrsprachigkeit; Partizipation; Logopädie; Sonderpädagogik
AbstractThe present study is looking for differences between children with DaZ, from monolingual German-speaking children and children with a language acquisition disorder (SES) to their communicative participation. In this cross-sectional study, the self-assessed and externally assessed communicative participation of children between the ages of 4;6 and 5;9 years from the three language groups was differentiated. The primary endpoint is the total score FBA from the adapted 'Questionnaire on participation in everyday communication' (FBA 6-10). 31 teachers assessed the communicative participation of 136 children. 116 children were interviewed as part of the self-assessment using an adapted FBA. Within the framework of the external assessment, there was a language group difference (F(2) = 6.66, p = 0.002) with regard to the total value of adjusted FBA between monolingual German-speaking children and children with DaZ (mean difference = 36.8, p = 0.003) and children with SES (mean difference = 36.8, p = 0.003) and between monolingual German-speaking children and children with SES (mean difference = 47.7, p = 0.007). There was no significant group difference for the self-assessment. The results show that the group difference of children with DaZ compared to monolingual German-speaking children is significant and relevant for more equal access to education.
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Forschung Sprache" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: