Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSchillinger, Frieder L.; Vogel, Stephan E.; Diedrich, Jennifer; Grabner, Roland H.
TitelMath anxiety is inversely related to performance in mathematics beyond individual differences in intelligence and arithmetic abilities.
Insights from the German adaptation of the abbreviated math anxiety scale (AMAS).
QuelleIn: Learning and individual differences, (2018) 61, S. 109-119Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1041-6080
DOI10.1016/j.lindif.2017.11.014
SchlagwörterEvaluation; Testreliabilität; Testvalidität; Angst; Intelligenz (Psy); Intelligenzleistung; Angst; Arithmetik; Deutschland; Mathematik; Student; Universität; Evaluation; Defizit; Indikator; Intelligenzleistung; Merkmal; Fortgeschrittenenunterricht; Indikator; Arithmetik; Mathematik; Mathematische Kompetenz; Zahlenverständnis; Universität; Defizit; Merkmal; Student; Deutschland
AbstractMath anxiety (MA) affects students in various countries and across educational levels. Here, we first evaluated a German adaptation of Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS-G). The AMAS-G was administered to 341 university students as part of a larger test battery, including the assessment of intelligence facets (numerical, figural, verbal) and indicators of math performance (arithmetic fact retrieval, arithmetic procedures, higher-order mathematics). The AMAS-G turned out to be a reliable and valid tool to assess MA. We then further aimed to elucidate the link between MA and math performance by controlling for intelligence differences. Numerical intelligence mediated the relationship between MA and all three indicators of math performance. However, while the relationship between MA and arithmetic fact retrieval was fully mediated by numerical intelligence, MA remained directly related to arithmetic procedures and higher-order mathematics. Results suggest that students with MA show both lower numerical intelligence and specific deficits in mathematics. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and individual differences" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: