Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDeventer, Jennifer; Humberg, Sarah; Lüdtke, Oliver; Nagy, Gabriel; Retelsdorf, Jan; Wagner, Jenny
TitelTesting Competing Hypotheses on the Interplay of Importance and Support of the Basic Psychological Needs at Work and Personality Development with Response Surface Analysis.
QuelleIn: Collabra: Psychology, 5 (2019) 1, Art. 39, 25 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2474-7394
DOI10.1525/collabra.214
SchlagwörterKompetenz; Forschung; Längsschnittuntersuchung; Autonomie; Persönlichkeitsentwicklung; Persönlichkeitsmerkmal; Psychologie; Selbsteinschätzung; Selbstwahrnehmung; Familie; Frau; Autonomie; Bedeutung; Deutschland; Familie; Forschung; Frau; Längsschnittuntersuchung; Psychologie; Berufstätigkeit; Persönlichkeitsentwicklung; Kompetenz; Selbsteinschätzung; Förderung; Grundbedürfnis; Unterstützung; Förderung; Berufstätigkeit; Bedeutung; Grundbedürfnis; Unterstützung; Junger Erwachsener; Deutschland
AbstractEven though environmental contexts have been associated with personality development, little attention has been paid to individuals' psychological perceptions thereof. Basic psychological needs theory assesses environments based on their levels of autonomy, competence, and relatedness support. In order to better understand the factors that drive personality development [the authors] related the support of basic psychological needs (BPN) and the individual importance ascribed to BPN support to Big Five personality development 1.5 years later. [The authors] focused on the context of the first job in a longitudinal study of young Germans [...]. Based on theory and previous research [the authors] derived multiple hypotheses and tested them simultaneously against each other with an information theoretic approach including response surface analyses. Results differed across the Big Five: Controlling for personality at T1, people who ascribed greater importance to BPN support, had higher perceptions of BPN support, and who had an incongruence between the two at T1 were higher in emotional stability and extraversion at T2. The pattern was more complex for openness, whereas individuals ascribing more importance to BPN support at T1 were more agreeable and conscientious at T2. Findings are discussed for theory and future research of personality development. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Collabra: Psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: