Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Johnson, Nicholas K. |
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Titel | "A classroom history lesson is not going to work". HBO's Conspiracy and depicting Holocaust perpetrators on film. |
Quelle | Aus: Zumhof, Tim (Hrsg.); Johnson, Nicholas K. (Hrsg.): Show, don't tell. Education and historical representations on stage and screen in Germany and the USA. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt (2020) S. 172-196
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Reihe | Studien zur Deutsch-Amerikanischen Bildungsgeschichte / Studies in German-American Educational History |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-7815-2397-5; 978-3-7815-5828-1 |
DOI | 10.35468/5828_11 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-205170 |
Schlagwörter | Historische Pädagogik; Historische Bildungsforschung; Bildungsgeschichte; Film; Filmproduktion; Medienpädagogik; Unterhaltungsfilm; Informelles Lernen; Drama; Geschichte (Histor); Geschichtsbewusstsein; Geschichtsbild; Geschichtsdarstellung; Geschichtskultur; Geschichtsvermittlung; Historisches Denken; Holocaust; Zeitgeschichte; Nationalsozialismus; 20. Jahrhundert; Darstellung; Deutschland; USA |
Abstract | The final contribution examines the production history of Conspiracy (2001), a dramatization of the 1942 Wannsee Conference. The author uses archival sources such as script drafts, meeting minutes, and correspondence in order to trace just how filmmakers create historical images. This piece critically assesses Conspiracy as a case study for how filmmakers responsibly make complex and difficult histories accessible to wide audiences while largely avoiding cliché and sentimentality. Furthermore, as an Anglo-American production, Conspiracy also serves as an example of how Americans have depicted a key event from "German" history that had global impact. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |