Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWoo, Jeong-Gil; Jung, Joo-Young
TitelBeyond the teacher - three perspectives on school classroom.
QuelleIn: Zeitschrift für Pädagogik, 62 (2016) 3, S. 422-439Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0044-3247
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-167660
SchlagwörterErziehungsziel; Organisationstheorie; Geburtenentwicklung; Bürokratie; Lehrer; Schulverwaltung; Systemtheorie; Unterricht; Erziehungsziel; Geburtenentwicklung; Organisationstheorie; Unterrichtsklima; Schulsystem; Klassenraum; Schulverwaltung; Lehrer; Schüler-Lehrer-Beziehung; Unterrichtsklima; Unterricht; Konstruktivismus; Subjekt (Phil); Systemtheorie; Bürokratie; Pluralität; Luhmann, Niklas
AbstractThis paper aims to investigate the classroom phenomenon, which lies beyond pedagogical intentionality according to organization theories, systems theory and the concept of natality by Arendt. Firstly, the authors investigate theories on school organization from bureaucracy theory (Weber) to garbage can theory (Cohen, March, Olsen). It provides an organization theoretical overview and historical changes in identifying school classroom. Secondly, the authors will also investigate Luhmann's systems theory, in which the school classroom can be marked with the metaphor of the "white box". Different from the "black box", it will provide relatively with more transparency regarding the rules of interaction between participants. Focusing on the concept of double contingency, the possibility and limit of this sociological-constructivistic approach will be discussed. In the chapter, the authors will lastly explore the concept of natality by Arendt, which is a key concept in her philosophy. It will provide an ontological-genealogical perspective, which seems to be uneasy to reconcile with the traditional conceptualization of education, but is helpful to understand the classroom, where every individual, as well as the class as a social being, experience new identities through second births. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2016/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für Pädagogik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: