Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLundqvist, Eva; Almqvist, Jonas; Östman, Leif
TitelEpistemological norms and companion meanings in science classroom communication.
QuelleIn: Science education, 93 (2009) 5, S. 859-874Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0036-8326; 1098-237X
DOI10.1002/sce.20334
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Experimentelle Untersuchung; Sozialisation; Fachsprache; Naturwissenschaften; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Sozialisation; Unterrichtsgespräch; Videotechnik; Erkenntnistheorie; Unterrichtsmethode; Erkenntnisprozess; Lehrmethode; Unterrichtsgespräch; Unterrichtsmethode; Naturwissenschaften; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Naturwissenschaftliches Denken; Videotechnik; Erkenntnistheorie; Sozialer Einfluss; Wissenschaftsbegriff; Fachsprache
AbstractIn this paper, we describe two central epistemological norms related to the importance of making investigations and to scientific language and its logic. These norms have been identified in empirical material consisting of 200 video-recorded lessons in three different science classes. With regard to the learning of science and socialization, we discuss and problematize these norms in the context of science learned at school and the nature of science. A methodological approach has been developed and used to analyze and identify the role that teachers' actions play in which epistemology students adopt in their meaning making and to highlight which view of science this usage represents. The approach consists of a combination of three methodologies: practical epistemology analyses, epistemological move analyses, and analyses of companion meanings. This combination produces communication analysis of companion meanings. The theory is based on pragmatism, sociocultural approaches to learning, and the later works of Wittgenstein. The companion meanings described in the empirical material indicate that if students learn the identified norms without any explicit problematization, they will only view science as rational and inductive in character and exclude alternative views from the practice.
Erfasst vonArbeitsgruppe Didaktik der Physik, Universität Kassel
Update2011/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: