Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inStocké, Volker
TitelExplaining educational decision and effects of families' social class position.
An empirical test of the Breen-Goldthorpe model of educational attainment.
Gefälligkeitsübersetzung: Erklärung von Bildungsentscheidungen und Auswirkungen der sozialen Herkunft der Familie. Eine empirische Überprüfung des Breen-Goldthorpe-Modells der Bildungswahl.
QuelleIn: European sociological review, 23 (2007) 4, S. 505-519Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcm014
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Statusmobilität; Soziale Einstellung; Soziale Herkunft; Generationenbeziehung; Bildung; Eltern; Grundschule; Gymnasium; Hauptschule; Investition; Kind; Realschule; Rheinland-Pfalz; Schüler; Soziale Klasse; Soziale Herkunft; Schulerfolg; Entscheidungskriterium; Soziale Einstellung; Bildungskosten; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Eltern; Kind; Grundschule; Hauptschule; Realschule; Gymnasium; Sekundarbereich; Schullaufbahnentscheidung; Schüler; Schulerfolg; Soziale Klasse; Sozialer Status; Investition; Entscheidungskriterium; Rheinland-Pfalz
Abstract"This article tests whether the Breen-Goldthorpe model offers an empirically valid prediction of educational decisions and a complete explanation of how they are affected by social class. This is done using data from a panel study of families who had decided on secondary school tracks for their children in Germany. First, we analysed whether class differences in the costs, success probabilities, and returns from status maintenance, which parents associate with educational options, are created by differences in the families' objective opportunities and constraints. Consistent with theoretical expectations, we found class effects on the parents' subjective beliefs and evaluations, which were due to differences in available economic resources and the children's proven academic ability. Secondly, we tested the prediction that secondary school choice and the effect of class differences on it are the result of cost-benefit considerations. Whereas the subjective beliefs about how likely the children are to complete educational degrees and the motive to maintain the families' social status proved to be strong predictors for educational decisions, the anticipated costs of educational investments were found to be irrelevant. Inconsistent with predictions, the direct effects of social class on educational decisions were not explained by the theoretically predicted factors." Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch; Befragung; Längsschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 2003 bis 2005. (author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2008/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: