Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAsbrand, Julia; Krämer, Martina; Heinrichs, Nina; Nitschke, Kai; Tuschen-Caffier, and Brunna
TitelCognitive behavior group therapy for children and adolescents with social anxiety disorder. A randomized controlled treatment trial.
Gefälligkeitsübersetzung: Kognitive Verhaltenstherapie in der Gruppe für Kinder und Jugendliche mit sozialer Angststörung. Ein randomisierte, kontrollierte Interventionsstudie.
QuelleIn: Kindheit und Entwicklung, 32 (2023) 4, S. 205-215Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0942-5403; 2190-6246
DOI10.1026/0942-5403/a000423
SchlagwörterAngststörung; Kognitive Verhaltenstherapie; Selbstbeurteilung; Soziale Angst; Eltern; Psychotherapie; Gruppentherapie; Bericht; Ergebnis
AbstractBackground: Social anxiety disorder (SAD) in children is highly prevalent but current treatments are not effective for all patients. Aim: A group treatment based on empirically driven etiological models including psychoeducation, cognitive restructuring, exposure, and social skills training was examined. Method: The study examined treatment success using a SAD-specific cognitive behavior group therapy in a randomized controlled trial (N = 74, 8 - 12 years, blind randomized allocation to treatment [CBT; n = 42] and waitlist [WLC; n = 32]). Results: Compared to WLC, parents of children in the CBT group reported a decrease in symptoms (CBT: d = 1.02, WLC: d = 0.06), while children did not differ in two measures of social anxiety. An estimate of total treatment effects showed a steady decrease in social anxiety symptoms (child report pre- to posttreatment: d = 0.50 - 0.52, posttreatment to follow-up: d = 0.37 - 0.39; parent report pre- to posttreatment: d = 0.92, posttreatment to follow-up: d = 0.69). Conclusion: While group treatment is most likely an effective approach, parents reported stronger social anxiety symptom reduction than children. The selection of measures for the assessment of SAD and treatment success and further modifications of exposure-based approaches are to be considered in future research. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Kindheit und Entwicklung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: