Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGosselin, Véronique; Leone, Mario; Laberge, Suzanne
TitelSocioeconomic and gender-based disparities in the motor competence of school-age children.
Gefälligkeitsübersetzung: Sozioökonomische und geschlechterbasierte Unterschiede in der motorischen Kompetenz bei Grundschulkindern.
QuelleIn: Journal of sports sciences, 39 (2021) 3, S. 341-350
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0264-0414; 1466-447X
DOI10.1080/02640414.2020.1822585
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Motorische Entwicklung; Motorische Leistungsfähigkeit; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Geschlechterforschung; Kind; Grundschule; Geschlecht; Physische Leistungsfähigkeit; Gesundheit; Gesundheitsförderung; Sitzen; Bewegungsaktivität; Gesundheitssport; Soziologie; Grundschulalter
AbstractThis study examined socioeconomic and gender-based disparities in motor competence (MC) amongst 6-12-year-old children (N = 2654). Validated product-oriented tests assessing agility, balance and coordination were used to measure MC. School-level socioeconomic status (low, middle, high) was used to assess socioeconomic disparities. Analysis of covariance (ANCOVA) were conducted and odds ratios were calculated for the likelihood of having low MC by gender and socioeconomic status (SES). Girls displayed lower MC than boys for agility and coordination involving object-control (P ( 0.001) while boys scored lower than girls for balance and hand-foot coordination (P ( 0.001). Children in high SES schools displayed the highest level of MC for agility, balance and coordination (P ( 0.001). Compared to the children in high SES schools, odds of having low competence in balance was higher for the children in low SES schools and odds of having low competence in agility and coordination were higher for the children in both low and middle SES schools. Newell's model of constraints (1986) and Bourdieu's concept of habitus (1984) were used to consider potential explanations of the observed disparities. To level up inequalities in children's MC, resources invested in school-based interventions should be proportionate to the school SES.
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of sports sciences" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: