Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSerwe-Pandrick, Esther; Jaitner, David; Engelhardt, Sophie
Titel"Reflective practice" in physical education.
Didactic interferences between movement practices and intellectual practices from the perspective of physical education teachers in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: "Reflektierte Praxis" im Sportunterricht. Didaktische Interferenzen von Bewegungs- und Wissenspraktiken aus der Sicht von Sportlehrkräften in Deutschland.
QuelleIn: German journal of exercise and sport research, 53 (2023) 4, S. 390-400
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2509-3142; 2509-3150
DOI10.1007/s12662-023-00897-4
SchlagwörterFallstudie; Umfrage; Verhalten; Lehrer; Lehrerausbildung; Didaktik; Unterrichtsforschung; Unterrichtsgestaltung; Schulsport; Sportpädagogik; Sportunterricht; Deutschland-BRD
AbstractPhysical education (PE) is rooted in a historically evolved subject culture that goes largely unquestioned in everyday teaching and learning. It is characterized by a normative primacy of movement practices, placing it in a precarious relationship with the intellectual practices required by sports pedagogy and school curricula. The present case study is based on praxeological classroom research and examines how didactic interferences between intellectual reserves and movement reserves are represented in the principle of "reflective practice" in PE. To reconstruct key orientations toward the interfering practices of teaching and learning that guide teachers' actions, we conducted six expert interviews in a PE development project in North Rhine-Westphalia (Germany) and analyzed the interview data based on the coding procedure of grounded theory. The reconstructed orientations guiding PE teachers' actions can be described according to three key dimensions: On the temporal level, one key interference is the scarcity of time for movement. On the spatial level, the space of the gymnasium often stands in the way of establishing and routinizing intellectual practices. On the media level, the use of written forms in PE classes appears to be regarded as a requirement that is imposed upon teachers and that should be kept to a minimum. The results are particularly relevant to research on the institutional professionalization of PE teachers. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "German journal of exercise and sport research" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: