Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSivesind, Kirsten; Hultén, Magnus
TitelReform histories and changing educational conceptions of the nation and nationalism in Norwegian and Swedish curricula (1900-2020).
QuelleAus: Tröhler, Daniel (Hrsg.): Education, curriculum and nation-building. Contributions of comparative education to the understanding of nations and nationalism. Abingdon: Routledge (2023) S. 224-248
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheOxford studies in comparative education
BeigabenLiteraturangaben S. 244-248
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN1-000-86386-7; 1-000-86389-1; 1-003-31598-4; 978-1-000-86386-4; 978-1-000-86389-5; 978-1-003-31598-8; 978-1-032-30758-9; 978-1-032-32647-4
DOI10.4324/9781003315988-11
SchlagwörterBildungsreform; Curriculum; Geschichte (Histor); Nation; Nationalismus; Norwegen; Schweden
AbstractThe chapter unravels how formal curricula turned into foundational conditions to form national histories in two Nordic states, Norway and Sweden, during the twentieth century. First, we present curriculum reforms that used pietistic, scientific, and civic rationales to legitimize education during the early twentieth century. Second, we look into changes of the 1960s when knowledge become a signifier for initiating research-based reforms. Third, we look into policy processes where international large-scale assessments set the reform agenda. In all three periods, we track subject-specific descriptions in mother tongue and history, and how these detailed what to teach and learn about the nation. Despite similarities, there are significant differences between the national curricula that can be linked to the different constitutional histories of the two countries. Notably, the chapter demonstrates how national curricula serve as public attempts to raise children to be and become national citizens.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: