Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inHackl, Stefan
TitelEye-Tracking as a scientific method for analysing educational media.
Stefan Hackl.
QuelleAus: Gorbahn, Katja (Hrsg.); Hallsteinsdóttir, Erla (Hrsg.); Engberg, Jan (Hrsg.): Exploring interconnectedness. Constructions of European and national identities in educational media. Cham: Springer International Publishing AG (2023) S. 299-314
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReihePalgrave Studies in Educational Media
BeigabenIllustrationen; Literaturangaben S. 312-314
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-031-13959-8; 978-3-031-13960-4; 978-3-031-13961-1; 978-3-031-13962-8
DOI10.1007/978-3-031-13960-4_10
SchlagwörterBildungsforschung; Lernen; Computerunterstützter Unterricht; Lehrmittel; Schulbuch; Augenbewegung; Digitalisierung; Leseforschung
AbstractEye-tracking is a research method that offers numerous possibilities for applications in various scientific disciplines. For example, in pedagogy and subject didactics, this method is used to record learning processes or to reveal learners' problems with cognitively processing presentations of learning content. Current research in the field of educational-media analysis focuses particularly on reading research to identify reading strategies and strategies for supporting learners' text comprehension; increasingly, it also focuses on the influence of images on the (online) reading process. Pioneering theories of reading research, such as the top-down reading strategy presented by Goodman (1967), may be substantiated with the help of eye-tracking by demonstrating corresponding reading paths (cf. Radach et al. 2012). Based on the direct feedback of fixations (stopping points) and saccades (eye movements) of the eyes on cerebral activity, eye-tracking and its analysis may be used to investigate and purposefully improve the quality of real-world and virtual learning environments (e.g. of textbooks and online platforms). Therein lies the hitherto barely tapped potential of this scientific method. Ballis et al.'s contribution in this book demonstrates how this potential may be better exploited by German-language educational-media research.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: