Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGhirardi, Gaia; Baier, Tina; Kleinert, Corinna; Triventi, Moris
TitelIs early formal childcare an equalizer? How attending childcare and education centers affects children's cognitive and socio-emotional skills in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Ist frühe formale Kinderbetreuung ein Gleichmacher? Wie sich der Besuch von Kinderbetreuungs- und Bildungseinrichtungen auf die kognitiven und sozio-emotionalen Fähigkeiten von Kindern in Deutschland auswirkt.
QuelleIn: European sociological review, 39 (2023) 5, S. 692-707Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcac048
SchlagwörterSoziale Ungleichheit; Emotionale Intelligenz; Kognitive Kompetenz; Persönlichkeitsentwicklung; Soziale Herkunft; Kind; Kinderbetreuung; Kindertagesstätte; Frühpädagogik; Mobilität; Auswirkung; Generationswechsel; Inanspruchnahme; Qualifikationsentwicklung; NEPS (National Educational Panel Study); Deutschland
Abstract"This study examines the role of formal childcare under the age of three in tackling the early social inequality in children's cognitive and socio-emotional competencies in Germany, by drawing on the new-born sample of the National Educational Panel Study. To this end, we study first whether the access to formal early childhood education and care (ECEC) differs by parents' socio-economic status (SES), by means of logistic regressions. Second, we analyze the main effect of attending ECEC institutions. Third, we ask whether the effect of attending ECEC on children's competencies differs by SES. We perform OLS regression with inverse probability weighting to address confounding bias possibly arising from selection into care arrangements. Moreover, we developed a counterfactual analysis to compare the observed SES gradient in children's competencies with two alternative extreme scenarios, one characterized by the absence of ECEC, and the other by universalistic access to ECEC. Our findings show that ECEC attendance is socially stratified and suggest an equalizing impact of ECEC institutions. We conclude that ECEC can play a compensatory function on social stratification, by making the expansion of formal early childcare expenditures a fruitful investment for more equal opportunities." The study refers to the period 2012-2017. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: