Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKalmijn, Matthijs
TitelThe association between parental separation at the school level and student outcomes in four European Countries.
Gefälligkeitsübersetzung: Der Zusammenhang zwischen elterlicher Trennung auf Schulebene und den Leistungen der Schüler in vier europäischen Ländern.
QuelleIn: Research in social stratification and mobility, (2023) 86, Art. 100813, 18 S.
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0276-5624
DOI10.1016/j.rssm.2023.100813
SchlagwörterAbweichendes Verhalten; Kognitive Kompetenz; Ehescheidung; Unvollständige Familie; Eltern; Schule; Schülerzahl; Sekundarbereich; Schüler; Schulleistung; Soziales Verhalten; Sozialstruktur; Sozialkapital; Internationaler Vergleich; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; Deutschland; Großbritannien; Niederlande; Schweden
Abstract"This paper re-examines the role of the school share of separated families with new data, new countries, and a broader set of outcomes. Past studies in the US have shown that the share of students from separated families has a negative effect on students' test scores. Using data on 16,468 students and their parents in 471 secondary schools in England, Germany, the Netherlands and Sweden, multilevel models were estimated to assess the effects of the demographic composition of schools on student outcomes while simultaneously exploring the role of school disadvantages and school-level social capital. Findings showed that students had lower reading test scores, displayed poorer behavior in school, and had more problem behaviors outside of school, when a larger share of the students in school came from separated families. The associations were to some extent explained by associated school disadvantages but social capital at the school level did not explain the associations. The adverse effects of the school context on behavior inside and outside of school were stronger for girls than for boys but the effects on reading were similar. There were also country differences, the most noteworthy being that context effects as well as gender differences therein were absent in Sweden." The study refers to the period 2010-2011. (Author's abstract, IAB-Doku, © 2023 Elsevier)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Research in social stratification and mobility" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: