Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inHochstetter, Gregor
TitelThe significance of creativity for teaching philosophy.
QuelleIn: Journal of didactics of philosophy, 6 (2022) 1, S. 1-21
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2624-540X
DOI10.46586/JDPh.2022.9702
SchlagwörterKompetenz; Denken; Kreativität; Fachwissen; Lehren; Lehre; Fachdidaktik; Philosophie
AbstractAlthough creativity constitutes a central human ability that needs to be fostered in school, research in didactics of philosophy hasn't so far developed accounts of how to train creativity systematically. In this paper I will provide the foundations for a didactics of creativity for philosophy and ethics education. The approach is based on the insight that creativity is an important competence to be promoted in philosophy and ethics classrooms. I will define the concept of creativity and review key empirical findings from the field of educational psychology and psychology of learning which will help me working out a framework for fostering creativity in the philosophy classroom. Central to this is the idea that creativity can only be taught if the use of creative task types is preceded by a phase of acquiring domain-specific philosophical and ethical competences and knowledge. I will then argue that this objective can be implemented particularly well through the design thinking method. In this context, task types that promote divergent thinking are particularly effective. I will use three classroom examples to illustrate how creativity could be fostered in philosophy and ethics classes.
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of didactics of philosophy" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: