Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inRottstegge, Julia
TitelDer Geographieunterricht - mehr als Stadt-Land-Fluss?
Eine qualitative Studie zur Relevanz des Schulfaches Geographie aus der Perspektive von Geographielehrerinnen und -lehrern in Nordrhein-Westfalen.
QuelleMünster: Universität (2016), XV, 215 S.
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMünsteraner Arbeiten zur Geographiedidaktik. 12
BeigabenLiteraturangaben; Illustrationen
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie
URNurn:nbn:de:hbz:6-83299489223
SchlagwörterLehrerbildung; Fachdidaktik; Analyse; Hochschulschrift; Professionalität; Relevanz; Studie
AbstractBesides their professional knowledge, motivational orientations and self-regulation, teacher's beliefs constitute a fundamental part of their professional competence and do affect educational practice in the classroom (cf. Reusser et al. 2014; Kunter 2015; Baumert/Kunter 2006; Pajares 1992). Therefore every Geography teacher has own individual beliefs in the form of cognitive schemata, that relate to different items of teaching Geography in addition to the normative, specific requirements of educational standards and the curriculum. In the present qualitative study, which is referring to a survey on the image of Geography (DGFG 2015), Geography teachers of secondary schools in North Rhine-Westphalia have been questioned about their individual beliefs regarding the specific content, competencies, potentials and challenges, as well as ways to support the subject Geography. The main focus was on the question of the special relevance of teaching Geography for the students, the society and the scientific academic discipline.The teacher's beliefs describe an image of the subject Geography, which is neither conform to the stereotype of "Stadt-Land-Fluss", nor does it completely correspond to the characteristics of the educational standards and the curriculum. For that reason, the reflection of the distinct individual beliefs, related to teaching Geography, which potentially have influence on how the teachers actually teach Geography, should be considered and promoted in the training of teachers during their studies and later on in advanced trainings to raise the didactical professionalism in teaching, to strengthen the subject Geography itself and to reflectively analyze and modify their own ways of thinking.
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: