Literaturnachweis - Detailanzeige
Sonst. Personen | Ludwig, Christian (Hrsg.); Maruo-Schröder, Nicole (Hrsg.) |
---|---|
Titel | Tell freedom I said hello. Issues in contemporary young adult dystopian fiction. |
Quelle | Heidelberg: Universitätsverlag Winter (2018), 287 S. |
Reihe | Anglistik & Englischunterricht. 88 |
Beigaben | Illustrationen |
Zusatzinformation | Inhaltsverzeichnis Verlagsangaben |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | gedruckt; Monographie |
ISBN | 978-3-8253-6875-3 |
Schlagwörter | Adoleszenz; Film; Comic; Jugendliteratur; Comic; Englisch; Englischunterricht; Film; Humanismus; Jugendliteratur; Krieg; Utopie; Natur; Biotechnologie; Fachdidaktik; Unterdrückung; Fachdidaktik; Biotechnologie; Natur; Gegenwartsliteratur; Englisch; Englischunterricht; Krieg; Humanismus; Utopie; Unterdrückung; 21. Jahrhundert |
Abstract | Despite its popularity; the newest wave of dystopian narratives is often viewed as derivative and deficient. This collection proposes a different; more nuanced viewpoint; arguing that contemporary dystopian fiction changes and updates genre conventions to tackle controversial and contemporary issues in complex ways; such as environmental destruction (Julie Bertagna's 'Exodus' (2002); Sacci Lloyd's 'The Carbon Diaries: 2015/2017' (2009-2010); Julianna Baggott's 'Pure' (2012)); the effects of bio-technological progress gone awry (Lauren DeStefano's 'Chemical Garden' trilogy (2011-2013); Karen Sandler's 'Tankborn' (2011)); or the consequences of war (Lauren Oliver's 'Delirium' (2011)). While the volume's first part collects essays that approach dystopia from a literary and cultural studies perspective; the second part explores the potential that texts such as Veronica Roth's 'Divergent' (2011); Suzanne Collin's 'The Hunger Games' (2008) or David Macaulay's graphic novel 'BAA' (1985) have for the EFL classroom. |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern) |
Update | 2023/1 |