Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHolmlund, Helena; Rainer, Helmut; Reich, Patrick
TitelAll geared towards success? Cultural origins of gender gaps in student achievement.
Gefälligkeitsübersetzung: Alles auf den Erfolg ausgerichtet? Kulturelle Ursprünge der geschlechtsspezifischen Leistungsunterschiede bei Schülern.
QuelleIn: Journal of economic behavior & organization, (2023) 209, S. 222-242
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
DOI10.1016/j.jebo.2023.03.008
SchlagwörterBildung; Bildungserfolg; Bildungsbeteiligung; Risikobereitschaft; Kultureinfluss; Junge; Ausländer; Bildung; Investition; Junge; Mädchen; Qualität; Schüler; Schulleistung; Schweden; Leistungsmotivation; Internationaler Vergleich; Herkunftsland; Risikobereitschaft; Schulwahl; Bildungsbeteiligung; Schulwahl; Sekundarstufe I; Schüler; Schulleistung; Zweite Generation; Leistungsmotivation; Investition; Internationaler Vergleich; Geschlechtsspezifik; Qualität; OECD (Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung); Ausländer; Mädchen; Herkunftsland; Schweden
Abstract"Although geographical and temporal variations in gender achievement gaps have received considerable attention, the role of culture in explaining this variation is not well understood. We exploit a large Swedish administrative data set to study gender gaps in education among second-generation immigrant youth with different cultural backgrounds. Guided by hypotheses we derive from the economics literature on gender differences and gender convergence, we explore the predictive power of a set of cultural dimensions including achievement orientation, acceptance of inequality, risk avoidance, and long-term orientation. Using a variety of empirical tests that refine the classical epidemiological approach, we find that the central cultural dimension that matters for gender gaps in student achievement is the extent to which a society emphasizes ambition, competition, and achievement, which is strongly predictive of a relative achievement disadvantage of girls compared with boys. Exploring factors that may explain the results, we find that parents from achievement-oriented cultures choose higher quality schools for their children, and that boys benefit more from exposure to higher quality schools than girls do. Using PISA data to probe external validity, we find qualitatively and quantitatively remarkably similar results in a very different sample of second-generation immigrant youth." The study refers to the period 1988-2017. (Author's abstract, IAB-Doku, © 2023 Elsevier)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of economic behavior & organization" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)


Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: